Technorati search

3/14/09

152: BAHASA DAN BANGSA

Bahasa dan bangsa
semestinya bersatu
dalam jiwa bangsa.

Bahasa dan bangsa
cintanya harus utuh
kasihnya harus teguh
sayangnya harus kukuh.

Sucinya cinta bahasa
murninya kasih bahasa
luhurnya sayang bahasa
seabadinya setia.

Bangsa sering curang
cintanya berkurang
kasihnya terlarang
sayangnya melayang.

Layu bahasa
kuyulah bangsa!

Musnah bahasa
punahlah bangsa!

Lesap bahasa
lenyaplah bangsa!

Gagah bahasa
dahsyatlah bangsa!

Gemilang bahasa
terbilanglah bangsa!

Ridzuan Kamis
Sanggar Kayangan, Perlis.

19 comments:

Aisyah said...

saya suka sajak ni...;)
simple n bagus sgt

peach said...

yaya,
saya sokong!
btw that,
boleh x saya guna sajak ini untuk minggu bahasa di sekolah saya?

Mirahs Albab said...

Sajak hebat pejuang bahasa..

Asdalina Balkish said...

Izinkan saya untuk menggunakan sajak ini untuk dideklamasikankan pada hari membaca peringkat sekolah saya. Terima kasih. :)

Issabella Cullen said...

terbaikk... tapi.. izinkan saya untuk mnggunakn sajak ini utk sambutan bulan bahsa di sekolah saya. yeee.. mohon keizinan :)

Gautam Vj said...

bagus simple saya guna sajak ini untuk mbm dan mbi di sekolah saya

Mitra Thevi said...

SAYA NAK GUNA SAJAK INI UNTUK MINGGU BAHASA SAYA DI SEKOLAH...

normelina said...

Izinkn sy nk guna sajak ni utk pelancaran mbmmbi

normelina said...

Izinkn sy nk guna sajak ni utk pelancaran mbmmbi

Norihan Md Ishak said...

Mohon utk gunakan sajak ini utk bulan bahasa...terimakasih..

Norihan Md Ishak said...

Mohon utk gunakan sajak ini utk bulan bahasa...terimakasih..

~ F@reSt.....~ said...

Assalamualaikum...
Izinkan hamba menggunakan sajak tuan hamba ini di sekolah hamba... terima kasih

~ F@reSt.....~ said...

Assalamualaikum...
Izinkan hamba menggunakan sajak tuan hamba ini di sekolah hamba... terima kasih

Cikgu Ani said...

Assalam.. mohon izin untuk sajak ni dibaca semasa minggu bahass..terima kasih...

Cikgu Ani said...

Assalam.. mohon izin untuk sajak ni dibaca semasa minggu bahasa..terima kasih...

zila rosli said...

Assalamualaikum..Mohon izin untuk sajak ini dideklamasikan sempena Bulan Bahasa sek. T.Kasih.

Aziz Alimi said...

Assalamualaikum...saya Aziz pelajar tahun 6.Izinkan saya menggunakan sajak ini untuk dideklamasikan di sekolah.Terima kasih.

Panda Lemas said...

izinkan saya gunakan sajak ini

Nabil Nadzhan said...

izinkan saya menggunakan sajak ini. trima kasih

 

Hakcipta Terpelihara 2007| disediakan Oleh Tinta Keris diubahsuai dan direka oleh Keris Putera.
Tiada bahagian yang boleh disalin semula tanpa kebenaran bertulis.