Technorati search

5/4/08

AKU SERPIHAN KACA YANG TERBIAR

Aku antara serpihan kaca yang terhempas
terbiar di pesisiran jalan
disepak dihenyak dihempas sesuka rasa
lantaran aku serpihan kaca
kerana aku bukannya berlian berharga
kerana aku antara sampah jalanan
tiada nilaian harga
tiada insan yang sudi mengutip aku
menjadikan barang hiasan
kerana aku hanyalah sebutir kaca.

Andai aku digilap, dihias
diukir secantik nian
pasti aku lebih indah daripada berlian
walau aku hanya sebutir kaca
tapi aku tetap gemerlapan
dengan caraku sendiri
pasti nilaiannya setinggi mutiara
kerana kalian mudah terpedaya
dengan kecantikan zahir semata.

NOR HAYATI NAWANG
Perpustakaan Negara Malaysia

No comments:

 

Hakcipta Terpelihara 2007| disediakan Oleh Tinta Keris diubahsuai dan direka oleh Keris Putera.
Tiada bahagian yang boleh disalin semula tanpa kebenaran bertulis.